Ondersteuning Assetmanagement Tunnels Zuid Nederland
Techniek & Veiligheid ‐ Technisch advies, Tunnelveiligheid
OpdrachtgeverRijkswaterstaat Zuid Nederland
LocatieRoermond
Looptijd2019 — 2020
Betrokken bij dit project
Deel dit project
Aanleiding
Rijkswaterstaat Zuid Nederland heeft 3 tunnels in beheer : de Koning Willem Alexander Tunnel (KWAT) in Maastricht, de Roertunnel en de Tunnel Swalmen in de A73 bij Roermond. DON Bureau heeft het team tunnelbeheer ondersteund bij diverse technische, organisatorische een tunnelveiligheidsvraagstukken. Vanwege het grote aantal lopende dossiers heeft DON Bureau het team tijdelijk aangevuld met kennis, expertise en capaciteit.
Onze rol
Concreet was ondersteuning benodig in een aantal lopende issues op IA (Industriele Automatisering) en Tunnelveiligheid gebied. Dit betrof ondersteuning op het gebied van configuratie management, definiëren van functionaliteit, implementatie van wijzigingen, oplossen van storingen, voorbereiding van de renovatie, processen in de verkeerscentrale voor de aansturing van de tunnels, het updaten van het Calamiteitenbestrijdingsplan, de jaarlijkse review van het Veiligheidsbeheerplan, etc.
Een aantal concrete voorbeelden zijn:
- Optimale configuratie van het Snelheid Onderschrijding Systeem (SOS) waarbij het aantal onterechte meldingen tot een minimum wordt beperkt maar waarin de werkelijke functionaliteit volledig tot zijn recht komt. Zeker de verkeerskundig complexe in en uitgangen van de tunnel vormen hierin een interessante uitdaging.
- Advisering in de optimale integratie van een 5 tal TDI’s (Toerit Doseer Installatie) aan beide zijden van de tunnel in combinatie met de VRI’s (verkeers Regel Installatie) op het onderliggende wegennet. Dit ook in combinatie met MobiMaestro in de verkeerscentrale Helmond.
- Analyse gebruikersinterface voor wegverkeersleider in de onderlinge samenhang tussen Omroep en HF(RDS Autoradio) in alle voorkomende bedieningssituaties. Binnen de LTS (Landelijke Tunnel Standaard) is HF volgend aan Omroep. Dit gedrag moet visueel volledig duidelijk zijn aan de wegverkeersleider zodat er eenduidige communicatie is met de weggebruiker.
- Analyse van de juiste weergave van de camera beelden in de verkeerscentrale tijdens diverse bedieningssituaties zodat de wegverkeersleider in een oogopslag de verkeerssituatie kan beoordelen. Voorbeelden hiervan zijn de SOS meldingen over stilstand en spookrijder maar ook het optimaal ondersteunen van het schouwproces door een verkeersbuis.
- Advisering in de nadere uitwerking van KWAT Taaksplitsing waarin in geval van een calamiteit de tunnel qua bediening gesplitst kan worden over twee bedienplekken. Voor een tunnel met 4 buizen een uitdaging die niet door de standaard wordt ingevuld.
- Analyse van de A73 procedures voor het afsluiten en weer openstellen van een tunnel/verkeersbuis. Zowel qua procedure, landelijke standaarden als implementatie in software.
- Het updaten van het Calamiteitenbestrijdingsplan van de Koning Willem-Alexandertunnel
- Het voorbereiden, uitvoeren en vastleggen van de jaarlijkse review van het Veiligheidsbeheerplan en onderliggende documenten van alle tunnels
- Het voorbereiden en begeleiden van de 6 jaarlijkse inspectie / audit van het bevoegd gezag (gemeente Roermond) van de Roertunnel en de tunnel Swalmen