DON Bureau

DON Bureau

  • Home
  • DON Bureau
    • Over DON Bureau
    • De mensen van
    • Certificeringen
      • ISO 9001
      • ISO 27001
      • CO2-prestatieladder
    • DON Actueel
  • Kennisgebieden
    • Assetmanagement
      • Advisering assetmanagement
      • Opleiding
      • Organisatiebegeleiding
    • Techniek & Veiligheid
      • Industriële automatisering
      • Machineveiligheid
      • Tunnelveiligheid
    • Duurzaamheid
      • Gebouwde omgeving
      • Duurzaam GWW
      • Beleid en strategie
    • Complexe projecten
      • Contractvorming
      • Projectbegeleiding
      • Samenwerkingsvormen
  • Ervaring
    • Projecten
    • Blogs
    • Producten
  • Werken bij
    • Onze huiskamer
    • Persoonlijke ontwikkeling
    • Vacatures
  • Contact
  • Zoeken

Zoeken

  • Home
  • DON Bureau
    • Over DON Bureau
    • De mensen van
    • Certificeringen
      • ISO 9001
      • ISO 27001
      • CO2-prestatieladder
    • DON Actueel
  • Kennisgebieden
    • Assetmanagement
      • Advisering assetmanagement
      • Opleiding
      • Organisatiebegeleiding
    • Techniek & Veiligheid
      • Industriële automatisering
      • Machineveiligheid
      • Tunnelveiligheid
    • Duurzaamheid
      • Gebouwde omgeving
      • Duurzaam GWW
      • Beleid en strategie
    • Complexe projecten
      • Contractvorming
      • Projectbegeleiding
      • Samenwerkingsvormen
  • Ervaring
    • Projecten
    • Blogs
    • Producten
  • Werken bij
    • Onze huiskamer
    • Persoonlijke ontwikkeling
    • Vacatures
  • Contact
  • Zoeken
DON Bureau > Projecten > Techniek & Veiligheid > Ondersteuning Assetmanagement Tunnels Zuid Nederland

Ondersteuning Assetmanagement Tunnels Zuid Nederland

Techniek & Veiligheid  ‐ Industriële automatisering, Tunnelveiligheid

OpdrachtgeverRijkswaterstaat Zuid Nederland

LocatieRoermond

Looptijd2019 — 2020

Betrokken bij dit project

  • Hans Janssens Hans Janssens
  • Tom van Tintelen Tom van Tintelen

Deel dit project

Aanleiding

Rijkswaterstaat Zuid Nederland heeft 3 tunnels in beheer : de Koning Willem Alexander Tunnel (KWAT) in Maastricht, de Roertunnel en de Tunnel Swalmen in de A73 bij Roermond. DON Bureau heeft het team tunnelbeheer ondersteund bij diverse technische, organisatorische een tunnelveiligheidsvraagstukken. Vanwege het grote aantal lopende dossiers heeft DON Bureau het team tijdelijk aangevuld met kennis, expertise en capaciteit.

Onze rol

Concreet was ondersteuning benodig in een aantal lopende issues op IA (Industriele Automatisering) en Tunnelveiligheid gebied. Dit betrof ondersteuning op het gebied van configuratie management, definiëren van  functionaliteit, implementatie van wijzigingen, oplossen van storingen, voorbereiding van de renovatie, processen in de verkeerscentrale voor de aansturing van de tunnels, het updaten van het Calamiteitenbestrijdingsplan, de jaarlijkse review van het Veiligheidsbeheerplan, etc.

Een aantal concrete voorbeelden zijn:

  • Optimale configuratie van het Snelheid Onderschrijding Systeem (SOS) waarbij het aantal onterechte meldingen tot een minimum wordt beperkt maar waarin de werkelijke functionaliteit volledig tot zijn recht komt. Zeker de verkeerskundig complexe in en uitgangen van de tunnel vormen hierin een interessante uitdaging.
  • Advisering in de optimale integratie van een 5 tal TDI’s (Toerit Doseer Installatie) aan beide zijden van de tunnel in combinatie met de VRI’s (verkeers Regel Installatie) op het onderliggende wegennet. Dit ook in combinatie met MobiMaestro in de verkeerscentrale Helmond.
  • Analyse gebruikersinterface voor wegverkeersleider in de onderlinge samenhang tussen Omroep en HF(RDS Autoradio) in alle voorkomende bedieningssituaties. Binnen de LTS (Landelijke Tunnel Standaard) is HF volgend aan Omroep. Dit gedrag moet visueel volledig duidelijk zijn aan de wegverkeersleider zodat er eenduidige communicatie is met de weggebruiker.
  • Analyse van de juiste weergave van de camera beelden in de verkeerscentrale tijdens diverse bedieningssituaties zodat de wegverkeersleider in een oogopslag de verkeerssituatie kan beoordelen. Voorbeelden hiervan zijn de SOS meldingen over stilstand en spookrijder maar ook het optimaal ondersteunen van het schouwproces door een verkeersbuis.
  • Advisering in de nadere uitwerking van KWAT Taaksplitsing waarin in geval van een calamiteit de tunnel qua bediening gesplitst kan worden over twee bedienplekken. Voor een tunnel met 4 buizen een uitdaging die niet door de standaard wordt ingevuld.
  • Analyse van de A73 procedures voor het afsluiten en weer openstellen van een tunnel/verkeersbuis. Zowel qua procedure, landelijke standaarden als implementatie in software.
  • Het updaten van het Calamiteitenbestrijdingsplan van de Koning Willem-Alexandertunnel
  • Het voorbereiden, uitvoeren en vastleggen van de jaarlijkse review van het Veiligheidsbeheerplan en onderliggende documenten van alle tunnels
  • Het voorbereiden en begeleiden van de 6 jaarlijkse inspectie / audit van het bevoegd gezag (gemeente Roermond) van de Roertunnel en de tunnel Swalmen

Betrokken bij dit project

  • Hans Janssens Hans Janssens
  • Tom van Tintelen Tom van Tintelen

Deel dit project

Gerelateerde projecten

Bediening op Afstand Dungense Brug vanaf sluis Engelen

Opdrachtgever: Gemeente Den Bosch Locatie: Den Bosch Looptijd: 2016
Dit project bekijken

Wisseling van de wacht bij KPT

Opdrachtgever: Kennisplatform Tunnels (KPT) Locatie: Delft Looptijd: 2021 —
Dit project bekijken

De juiste beslissing in een tunnel (BOTTS)

Opdrachtgever: Rijkswaterstaat Oost-Nederland Locatie: Wolfheze Looptijd: 2017 — heden
Dit project bekijken

DON Bureau

part of kader group

 

Prins Bernhardlaan 64
4615 BD Bergen op Zoom

T0164 252 537
info@donbureau.nl

  • Privacy policy
  • Disclaimer