DON Bureau

DON Bureau

Gewoon DOeN!

  • Home
  • DON Bureau
    • Over DON Bureau
    • De mensen van
    • Certificeringen
      • ISO 9001
      • ISO 27001
      • CO2-prestatieladder
    • DON Actueel
  • Kennisgebieden
    • Assetmanagement
      • Advisering assetmanagement
      • Opleiding
      • Organisatiebegeleiding
    • Techniek & Veiligheid
      • Industriële automatisering
      • Machineveiligheid
      • Tunnelveiligheid
    • Duurzaamheid
      • Gebouwde omgeving
      • Duurzaam GWW
      • Beleid en strategie
    • Samenwerken
      • Begeleiding aanbestedingstraject
      • Projectbegeleiding
      • Samenwerkingsvormen
  • Ervaring
    • Projecten
    • Blog
    • Producten
  • Werken bij
    • Onze huiskamer
    • Persoonlijke ontwikkeling
    • Vacatures
  • Contact
  • Zoeken

Zoeken

  • Home
  • DON Bureau
    • Over DON Bureau
    • De mensen van
    • Certificeringen
      • ISO 9001
      • ISO 27001
      • CO2-prestatieladder
    • DON Actueel
  • Kennisgebieden
    • Assetmanagement
      • Advisering assetmanagement
      • Opleiding
      • Organisatiebegeleiding
    • Techniek & Veiligheid
      • Industriële automatisering
      • Machineveiligheid
      • Tunnelveiligheid
    • Duurzaamheid
      • Gebouwde omgeving
      • Duurzaam GWW
      • Beleid en strategie
    • Samenwerken
      • Begeleiding aanbestedingstraject
      • Projectbegeleiding
      • Samenwerkingsvormen
  • Ervaring
    • Projecten
    • Blog
    • Producten
  • Werken bij
    • Onze huiskamer
    • Persoonlijke ontwikkeling
    • Vacatures
  • Contact
  • Zoeken
DON Bureau > Projecten > Techniek & Veiligheid > Onafhankelijk Veiligheidsbeambte Rijnlandroute

Onafhankelijk Veiligheidsbeambte Rijnlandroute

Techniek & Veiligheid  ‐ Tunnelveiligheid

OpdrachtgeverProvincie Zuid-Holland

LocatieDen Haag

Looptijd2013 — heden

Betrokken bij dit project

  • Hans Janssens Hans Janssens

Deel dit project

Het project

In de regio Holland Rijnland is er dagelijks sprake van een groot verkeersaanbod. Vanuit Amsterdam, Den Haag en Rotterdam zijn er drukke verkeersstromen. Dit verkeer maakt gebruik van de A4 en de A44/N44. Ondanks de vele verbredingen die de afgelopen jaren zijn doorgevoerd staan er nog steeds vaak lange files. Het ontbreken van een goede Oost-West verbinding in deze regio is één van de hoofdoorzaken van dit probleem. Ter hoogte van Leiden wordt een Oost-West verbinding tussen de A4 en de A44 voorbereid.

Deze zogenaamde RijnlandRoute verbindt de beide autosnelwegen en loopt door tot aan Katwijk. Binnen dit tracé is een boortunnel, de Corbulotunnel, opgenomen met een lengte van ca 2.2 km. Beide verkeersbuizen worden twee-baans ingericht. Conform de tunnelwet is de tunnelbeheerder verplicht voor iedere wegtunnel een onafhankelijk veiligheidsbeambte aan te stellen. De Provincie Zuid-Holland heeft besloten voor deze rol externe experties uit de markt te betrekken. DON Bureau heeft, vanwege de kennis en ervaring op het gebied van tunnelveiligheid, deze opdracht gekregen.

Onze rol

Het project bevindt zich inmiddels in de realisatiefase. Installaties zijn al volop getest en het Veiligheidsbeheerplan is in een ver gevorderd stadium. Het Tunnelveiligheidsplan (TVP) en het Bouwplan (BP) is destijds opgesteld, beoordeeld en van een formeel advies voorzien. Een kwantitatieve risicoanalyse (QRA) en een scenarioanalyse (SceA) maken daar deel van uit. De voornaamste taak van de onafhankelijk veiligheidsbeambte is het toezien op tunnelveiligheid in de volle breedte: Techniek, Organisaties en Processen en procedures (TOP). Hierbij treedt de onafhankelijk veiligheidsbeambte op als adviseur van de formeel tunnelbeheerder, zijnde de Provincie Zuid-Holland. Daarnaast zal hij conform de wet, gevraagd en ongevraagd, adviseren aan het bevoegd gezag en de veiligheidsregio.

Hans vult deze rol in door vroegtijdig en nauw betrokken te zijn bij het project. Issues worden direct besproken zodra ze optreden. Dit om verrassingen op formele momenten zoveel als mogelijk te voorkomen. Daartoe zijn ontwerpdocumenten, testdocumenten en concept plannen als onderdeel van het VBP veelvuldig gereviewd en van advies voorzien. De realisatie van de tunnel en zijn techniek vordert gestaag, alle plannen worden momenteel verder uitgedetailleerd en geïmplementeerd.

Het resultaat

Het eindresultaat van deze opdracht betreft een aantal formele adviezen in het kader van de openstelling van de Corbulotunnel. Daarnaast is de formeel tunnelbeheerder ondersteund op het gebied van diverse tunnelveiligheidsvraagstukken.

Betrokken bij dit project

  • Hans Janssens Hans Janssens

Deel dit project

Gerelateerde projecten

Systeem Integrator/Systeem Architect voor de Renovatie Beverentunnel

Opdrachtgever: AWV Agentschap Wegen en Verkeer Locatie: Ring Antwerpen Looptijd: januari 2024 — heden
Dit project bekijken

Ondersteuning audits Opleiden, Trainen en Oefenen (OTO)

Opdrachtgever: Rijkswaterstaat Bureau Veiligheidsbeambte Locatie: Utrecht Looptijd: 2018 — 2019
Dit project bekijken

Project DKGT (Draaibruggen Kanaal Gent-Terneuzen)

Opdrachtgever: Rijkswaterstaat GPO Locatie: Terneuzen Looptijd: 2018 — 2022
Dit project bekijken

DON Bureau

part of kader group

 

Prins Bernhardlaan 64
4615 BD Bergen op Zoom

T0164 252 537
info@donbureau.nl

Certificeringen

ISO 9001

ISO 27001

CO2-prestatieladder_certificaat

 

  • Privacy policy
  • Disclaimer