Onafhankelijk Veiligheidsbeambte Rijnlandroute
Techniek & Veiligheid ‐ Tunnelveiligheid
OpdrachtgeverProvincie Zuid-Holland
LocatieDen Haag
Looptijd2013 — heden
Betrokken bij dit project
Deel dit project
Het project
In de regio Holland Rijnland is er dagelijks sprake van een groot verkeersaanbod. Vanuit Amsterdam, Den Haag en Rotterdam zijn er drukke verkeersstromen. Dit verkeer maakt gebruik van de A4 en de A44/N44. Ondanks de vele verbredingen die de afgelopen jaren zijn doorgevoerd staan er nog steeds vaak lange files. Het ontbreken van een goede Oost-West verbinding in deze regio is één van de hoofdoorzaken van dit probleem. Ter hoogte van Leiden wordt een Oost-West verbinding tussen de A4 en de A44 voorbereid.
Deze zogenaamde RijnlandRoute verbindt de beide autosnelwegen en loopt door tot aan Katwijk. Binnen dit tracé is een boortunnel, de Corbulotunnel, opgenomen met een lengte van ca 2.2 km. Beide verkeersbuizen worden twee-baans ingericht. Conform de tunnelwet is de tunnelbeheerder verplicht voor iedere wegtunnel een onafhankelijk veiligheidsbeambte aan te stellen. De Provincie Zuid-Holland heeft besloten voor deze rol externe experties uit de markt te betrekken. DON Bureau heeft, vanwege de kennis en ervaring op het gebied van tunnelveiligheid, deze opdracht gekregen.
Onze rol
Het project bevindt zich inmiddels in de realisatiefase. Installaties zijn al volop getest en het Veiligheidsbeheerplan is in een ver gevorderd stadium. Het Tunnelveiligheidsplan (TVP) en het Bouwplan (BP) is destijds opgesteld, beoordeeld en van een formeel advies voorzien. Een kwantitatieve risicoanalyse (QRA) en een scenarioanalyse (SceA) maken daar deel van uit. De voornaamste taak van de onafhankelijk veiligheidsbeambte is het toezien op tunnelveiligheid in de volle breedte: Techniek, Organisaties en Processen en procedures (TOP). Hierbij treedt de onafhankelijk veiligheidsbeambte op als adviseur van de formeel tunnelbeheerder, zijnde de Provincie Zuid-Holland. Daarnaast zal hij conform de wet, gevraagd en ongevraagd, adviseren aan het bevoegd gezag en de veiligheidsregio.
Hans vult deze rol in door vroegtijdig en nauw betrokken te zijn bij het project. Issues worden direct besproken zodra ze optreden. Dit om verrassingen op formele momenten zoveel als mogelijk te voorkomen. Daartoe zijn ontwerpdocumenten, testdocumenten en concept plannen als onderdeel van het VBP veelvuldig gereviewd en van advies voorzien. De realisatie van de tunnel en zijn techniek vordert gestaag, alle plannen worden momenteel verder uitgedetailleerd en geïmplementeerd.
Het resultaat
Het eindresultaat van deze opdracht betreft een aantal formele adviezen in het kader van de openstelling van de Corbulotunnel. Daarnaast is de formeel tunnelbeheerder ondersteund op het gebied van diverse tunnelveiligheidsvraagstukken.