Agentschap Wegen en Verkeer (AWV)
Techniek & Veiligheid ‐ Tunnelveiligheid
OpdrachtgeverAWV
LocatieVlaanderen
Looptijd2019 — heden
Betrokken bij dit project
Deel dit project
Aanleiding
De situatie in en rondom de Vlaamse tunnels is complex. De staat van onderhoud vergt dat veel van deze tunnels binnen nu en een aantal jaren gerenoveerd worden. Daarnaast is een groot aantal nieuwe tunnels op komst waaronder de Noord-Zuid Limburg, de tunnel onder nieuwe zeesluis Zeebrugge, de Oosterweel-verbinding en overkapping van de Ring Antwerpen. De tunnels vormen belangrijke schakels in het Vlaamse wegennet dat gekenmerkt wordt door hoge verkeersintensiteiten met een zeer grote fractie vrachtverkeer en gevaarlijke stoffen vervoer
De Tunnelorganisatie Vlaanderen (TOV) maakt deel uit van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en is beperkt qua omvang. Om die reden is een raamovereenkomst in de markt gezet ter ondersteuning van het eigen team. Op deze manier wordt de benodigde kennis, ervaring en capaciteit toegevoegd aan de eigen organisatie.
Lees hier meer over de totstandkoming van deze raamovereenkomst.
Onze rol
De combinatie DON Bureau – Enprodes is door het Agentschap Wegen en Verkeer geselecteerd als enige en vaste partner voor de ondersteuning in het kader van tunnelveiligheid. De overeenkomst kent een totale looptijd van 4 jaar. DON Bureau is penvoerder van de combinatie.
De Afdeling Wegen en verkeer Antwerpen is verantwoordelijk voor alle Vlaamse TERN en niet-TERN wegtunnels. Dit betreft in totaal meer dan 20 bestaande wegtunnels en ca. 6 tunnels in ontwikkeling.
De raamovereenkomst kent een drietal typen dienstverlening. Het eerste betreft de invulling van de wettelijke rol van Tunnelveiligheidsbeambte voor alle TERN-tunnels welke door Hans Janssens [link naar medewerkerspagina van Hans invoegen] van DON Bureau zal worden ingevuld. Het bevat tevens de invulling van de rol van Tunnelveiligheidsexpert, het equivalent van de tunnelveiligheidsbeambte maar dan voor alle overige Vlaamse tunnels. AWV-TOV heeft de ambitie om deze rol vergelijkbaar in te vullen en alle tunnels op termijn naar een vergelijkbaar veiligheidsniveau te brengen. Deze rol wordt door Han Admiraal van Enprodes ingevuld. Hans en Han zijn daarbij elkaar vervangers en trekken dan ook zeer nauw samen op.
In de afgelopen jaren zijn tal van formele adviezen verleend ten aanzien van verbeterde vluchtconcepten, renovatieprojecten, verbeterpunten t.b.v. de veiligheid, etc. Er heeft veel afstemming en overleg met de hulpverleningszones plaatsgevonden en er is een externe werkgroep tunnelveiligheid ingericht met alle externe betrokkenen. Daarnaast is een groot aantal scenarioanalyses uitgevoerd en zijn diverse ontwerpen gereviewd en geoptimaliseerd.
Het tweede type dienstverlening betreft de ondersteuning van de tunnelbeheerder voor een groot aantal opgaven, samengevat als Tunnelveiligheidsadvies. Van tunneltechnische installaties tot de inrichting van het assetmanagement, van het opstellen van calamiteitenprocedures tot het leveren van specialistische kennis voor lopende renovatie- en nieuwbouwprojecten. In de afgelopen periode zijn tientallen gedefinieerde activiteiten uitgevoerd, verdeeld over vele disciplines.
Deze ondersteuning wordt ingevuld worden door medewerkers van DON Bureau op het gebied van tunnelveiligheid, tunneltechnische installaties, industriële automatisering en assetmanagement. Aangevuld met partijen waaronder Amberg Engineering Zwitserland, SimStudio en zelfstandige specialisten.
Het laatste type dienstverlening betreft het Opleiden, Trainen en Oefenen van alle betrokkenen in het Vlaamse tunnellandschap. Dit betreft zowel de openbare hulpdiensten (brandweer, politie en ambulancedienst), de tunneloperators van het Verkeerscentrum als de medewerkers van de Tunnelbeheerorganisatie. Met Arcadis als onderaannemer van de combinatie, is een zeer ervaren partij op het gebied van Opleiden, Trainen en Oefenen aangesloten. Er is een meerjaren OTO programma ontwikkeld en de eerste OTO activiteiten zijn reeds uitgevoerd. Daarnaast is een basiscursus tunnelveiligheid ontwikkeld welke al een aantal maal gegeven is binnen AWV.
Het resultaat
De volgende producten en diensten zijn in de afgelopen periode geleverd:
- Diverse formele adviezen van de tunnelveiligheidsbeambte en tunnelveiligheidsexpert
- Jaarverslag tunnelveiligheid door de tunnelveiligheidsbeambte en tunnelveiligheidsexpert
- Uitvoeren visuele inspecties (schouw)
- Ondersteuning technisch inhoudelijk bij de laatste fase van de bouw, het testen en de openstelling van de Margarethatunnel te Mechelen
- Ontwerp reviews en verbetervoorstellen Noord-Zuid Limburg
- Scenarioanalyses Beverentunnel, Vierarmentunnel, Leonardtunnel, Tunnel Nieuwe Sluis Zeebrugge en Leonardtunnel
- Second opinion Ventilatieontwerp Margarethatunnels (CFD’s en ontwerpanalyse)
- Ontwikkeling basismodule tunnelveiligheid
- Ondersteuning bij de deelrenovatie van de Kennedytunnel (renovatie verlichting, brandwerende beplating en brandblusvoorzieningen) en de Tijsmanstunnel (renovatie vluchtdeuren)
- Ontwikkeling en uitvoering Tabletop oefening Leonardtunnel en Vierarmentunnel
- Ontwikkeling Meerjaren OTO programma
- Verbetering Veiligheidsdocumentatie waaronder Calamiteitenbestrijdingsplannen
- Verbetering incidentfiches verkeerleiding (instructiekaart)
- Ontwikkeling conditiemeting wegtunnels AWV
- Ontwikkeling inter-tunnel-coördinatie R2 (ontwikkeling procedures tav de interactie tussen de drie tunnels op de R2)
- 10 stappenplan implementatie Assetmanagement tunnel
- Opstellen Assetmanagementplan Tunnels (AMP Tunnels)
- Ontwikkeling van faaldefinities
- Inrichting Externe Werkgroep Operationele tunnelveiligheid met alle betrokken partijen (intern en extern AWV)
- Ontwikkeling Masterplan Tunnels samen met AWV
Het vervolg
Samen met AWV zijn we momenteel bezig met de ontwikkeling van een masterplan tunnels. Een programmatische aanpak om enerzijds het achterstallige onderhoud weg te werken en de tunnels op niveau te brengen.
Maar anderzijds een programma om de eigen organisatie dusdanig te ontwikkelen dat het Assetmanagement van de tunnels goed is ingericht zodat het tunnelpatrimonium, na de benodigde (deel-)renovaties adequaat kunnen worden beheerd en onderhouden. Dit vergt de ontwikkeling van processen en werkwijzen, het ontwikkelen van de organisatie (kennis en capaciteit) en het creëren van een betere veiligheidscultuur door de gehele organisatie heen.
Dit masterplan voorziet in de benodigde inspanningen voor de komende 10 jaar ten aanzien van techniek, organisatie en cultuur.
Wij zijn trots op de bijdrage die wij mogen leveren aan deze complexe opgave. Wij waarderen de nauwe samenwerking met de collega’s van AWV, het verkeerscentrum en de hulpverleningszones zeer. We kijken met zeer veel plezier terug op de eerst fase van onze raamovereenkomst en zijn gedreven om de volgende fase samen met AWV adequaat in te vullen.