Stadsbeheer Maastricht – Routekaart Assetmanagement
Assetmanagement ‐ Advisering assetmanagement, Organisatiebegeleiding
OpdrachtgeverGemeente Maastricht
LocatieMaastricht
Looptijd2021 —
Betrokken bij dit project
Deel dit project
Aanleiding
De gemeente Maastricht is bezig met de doorontwikkeling van de afdeling Stadsbeheer. Het beheer van de open ruimte moet gaan plaatsvinden vanuit het nieuw op te zetten Regiebureau. Doel is om het Regiebureau bij de start een duidelijke structuur te bieden, plus een ontwikkeltraject om de beoogde rol goed in te kunnen vullen. Vanuit die optiek had de gemeente behoefte aan een routekaart assetmanagement.
Onze rol
Om tot de routekaart te komen heeft DON Bureau twee lange werksessies georganiseerd en begeleid om invulling te geven aan de routekaart. Dat had niet alleen betrekking op de inhoud van assetmanagement, maar ook op de organisatorische veranderingen en de gewenste wijze waarop de verschillende afdelingen met elkaar moeten gaan samenwerken. De werkgroep was een samenstelling van medewerkers van de verschillende afdelingen, de betrokken lijnmanagers en de begeleider van de organisatieontwikkeling. DON Bureau verzorgde zowel de procesmatige begeleiding als de inhoudelijke inbreng en uitwerking.
Het resultaat
Het resultaat was een routekaart assetmanagement met een doorkijk van drie jaar, afgestemd op de plannen van de organisatieontwikkeling. Het bestaat uit een visuele weergave van de beheerorganisatie met daarin de wijze waarop de verschillende afdelingen met elkaar verbonden zijn. Er is een begrippenkader opgenomen, een overzicht met omschrijvingen van de beheertaken en uitvoeringstaken, een overzicht van de basisinstrumenten die nodig zijn bij assetmanagement, een VERI-tabel, en een planning van alle activiteiten.