DON Bureau

DON Bureau

Gewoon DOeN!

  • Home
  • DON Bureau
    • Over DON Bureau
    • De mensen van
    • Certificeringen
      • ISO 9001
      • ISO 27001
      • CO2-prestatieladder
    • DON Actueel
  • Kennisgebieden
    • Assetmanagement
      • Advisering assetmanagement
      • Opleiding
      • Organisatiebegeleiding
    • Techniek & Veiligheid
      • Industriële automatisering
      • Machineveiligheid
      • Tunnelveiligheid
    • Duurzaamheid
      • Gebouwde omgeving
      • Duurzaam GWW
      • Beleid en strategie
    • Samenwerken
      • Begeleiding aanbestedingstraject
      • Projectbegeleiding
      • Samenwerkingsvormen
  • Ervaring
    • Projecten
    • Blog
    • Producten
  • Werken bij
    • Onze huiskamer
    • Persoonlijke ontwikkeling
    • Vacatures
  • Contact
  • Zoeken

Zoeken

  • Home
  • DON Bureau
    • Over DON Bureau
    • De mensen van
    • Certificeringen
      • ISO 9001
      • ISO 27001
      • CO2-prestatieladder
    • DON Actueel
  • Kennisgebieden
    • Assetmanagement
      • Advisering assetmanagement
      • Opleiding
      • Organisatiebegeleiding
    • Techniek & Veiligheid
      • Industriële automatisering
      • Machineveiligheid
      • Tunnelveiligheid
    • Duurzaamheid
      • Gebouwde omgeving
      • Duurzaam GWW
      • Beleid en strategie
    • Samenwerken
      • Begeleiding aanbestedingstraject
      • Projectbegeleiding
      • Samenwerkingsvormen
  • Ervaring
    • Projecten
    • Blog
    • Producten
  • Werken bij
    • Onze huiskamer
    • Persoonlijke ontwikkeling
    • Vacatures
  • Contact
  • Zoeken
DON Bureau > Projecten > Techniek & Veiligheid > Tunnelveiligheid > Openbaar Vervoerverbinding Amsterdam-Haarlemmermeer OVAH

Openbaar Vervoerverbinding Amsterdam-Haarlemmermeer OVAH

OpdrachtgeverOVAH

LocatieAmsterdam

Looptijd2024 — heden

Betrokken bij dit project

  • Hans Janssens Hans Janssens

Deel dit project

Aanleiding

De openbaar vervoerverbindingen tussen Amsterdam, en Haarlemmermeer (Schiphol) zijn nu al erg druk. Station Zuid, de Schipholspoortunnel en station Schiphol Airport bereiken de grenzen van hun capaciteit. De treinen die daar nu rijden zijn erg vol. Verstoringen op het spoor (veroorzaakt door bijvoorbeeld uitval, drukte of vertraging) hebben gevolgen voor reizigers. Daarnaast wordt verwacht dat er in de toekomst nog meer reizigers bijkomen, door toenemende mobiliteit op landelijk niveau en plannen om nieuwe woningen te bouwen en bedrijven aan te trekken. Hier zijn plannen voor op de Zuidas, het Schinkelkwartier in Amsterdam en bij het station van Hoofddorp.

 

Het project

Het project OV-verbinding Amsterdam-Haarlemmermeer (OVAH) onderzoekt oplossingen voor de toekomstige knelpunten in de bestaande OV-systemen en stations in de gebieden rond Amsterdam en Haarlemmermeer. Maatregelen zijn nodig om het OV tussen Amsterdam Zuid en Haarlemmermeer sterk te verbeteren voor een leefbare en bereikbare regio. Overheden, publieke en private instellingen en vervoerbedrijven werken samen in het project. Een eerste MIRT-verkenning is uitgevoerd binnen OVAH ‘OV-verbinding Amsterdam-Haarlemmermeer’ Hierin zijn verschillende bus, metro en treinvarianten tegen elkaar afgezet en gewogen. Een verdere detaillering in de vorm van elementaire ontwerpen en varianten studies loopt momenteel.

Meer informatie over het project is te vinden op de projectwebsite:

https://ovamsterdamhaarlemmermeer.nl/bereikbare-regio/

 

Onze rol

Voor de verschillende modaliteiten (trein, tram, bus) en varianten daarbinnen zijn ondergrondse passages noodzakelijk. Haast in iedere tracevariant is één of meerdere tunnels opgenomen. DON Bureau is gevraagd om expertise te leveren aan het team in de vorm van een Strategische Adviseur Tunnelveiligheid. Als onderdeel van AS Connect (combinatie van Arup en Sweco) zal Hans Janssens deze rol vervullen. Vanuit zijn kennis en expertise zal hij de in ontwikkeling zijnde varianten beoordelen op tunnelveiligheidsaspecten als gehanteerde vluchtconcepten (zelfredzaamheid), de inzetbaarheid van hulpverlening, de beheersing van grootschalige incidenten en calamiteiten met o.a. brand en rookontwikkeling als grootste risico’s.

Om deze rol te kunnen vervullen maakt de strategisch adviseur deel uit van het projectteam, woont ontwerp-overleggen bij, bestudeert de voorgestelde alternatieven en brengt kennis en ervaring in op het gebied van tunnelveiligheid.

 

Het resultaat

Vanuit de rol van Strategische Adviseur Tunnelveiligheid voert Hans diverse reviews uit en stelt hij memo’s en adviezen op. Hierbij kijkt hij naast tunnelveiligheid ook naar de haalbaarheid van bepaalde oplossingen en risico mitigerende maatregelen.

Zo is er reeds grondig gekeken naar het Safe Haven concept voor de metro verbindingen en naar de inzetbaarheid van de Buitenvelderttunnel voor de Bus varianten (BRT).

De komende jaren zal DON Bureau als onderdeel van AS Connect betrokken zijn bij het project op het gebied van Tunnelveiligheid.

 

Betrokken bij dit project

  • Hans Janssens Hans Janssens

Deel dit project

Gerelateerde projecten

Ondersteuning audits Opleiden, Trainen en Oefenen (OTO)

Opdrachtgever: Rijkswaterstaat Bureau Veiligheidsbeambte Locatie: Utrecht Looptijd: 2018 — 2019
Dit project bekijken

Groeiboek assetmanagement COB

Opdrachtgever: COB Looptijd: januari 2024 — heden
Dit project bekijken

Overkapping ring van Antwerpen (over de ring)

Opdrachtgever: Team Intendant ORG Locatie: Antwerpen BE Looptijd: 2015 — 2018
Dit project bekijken

DON Bureau

part of kader group

 

Prins Bernhardlaan 64
4615 BD Bergen op Zoom

T0164 252 537
info@donbureau.nl

Certificeringen

ISO 9001

ISO 27001

CO2-prestatieladder_certificaat

 

  • Privacy policy
  • Disclaimer