Openbaar Vervoerverbinding Amsterdam-Haarlemmermeer OVAH
OpdrachtgeverOVAH
LocatieAmsterdam
Looptijd2024 — heden
Betrokken bij dit project
Deel dit project
Aanleiding
De openbaar vervoerverbindingen tussen Amsterdam, en Haarlemmermeer (Schiphol) zijn nu al erg druk. Station Zuid, de Schipholspoortunnel en station Schiphol Airport bereiken de grenzen van hun capaciteit. De treinen die daar nu rijden zijn erg vol. Verstoringen op het spoor (veroorzaakt door bijvoorbeeld uitval, drukte of vertraging) hebben gevolgen voor reizigers. Daarnaast wordt verwacht dat er in de toekomst nog meer reizigers bijkomen, door toenemende mobiliteit op landelijk niveau en plannen om nieuwe woningen te bouwen en bedrijven aan te trekken. Hier zijn plannen voor op de Zuidas, het Schinkelkwartier in Amsterdam en bij het station van Hoofddorp.
Het project
Het project OV-verbinding Amsterdam-Haarlemmermeer (OVAH) onderzoekt oplossingen voor de toekomstige knelpunten in de bestaande OV-systemen en stations in de gebieden rond Amsterdam en Haarlemmermeer. Maatregelen zijn nodig om het OV tussen Amsterdam Zuid en Haarlemmermeer sterk te verbeteren voor een leefbare en bereikbare regio. Overheden, publieke en private instellingen en vervoerbedrijven werken samen in het project. Een eerste MIRT-verkenning is uitgevoerd binnen OVAH ‘OV-verbinding Amsterdam-Haarlemmermeer’ Hierin zijn verschillende bus, metro en treinvarianten tegen elkaar afgezet en gewogen. Een verdere detaillering in de vorm van elementaire ontwerpen en varianten studies loopt momenteel.
Meer informatie over het project is te vinden op de projectwebsite:
https://ovamsterdamhaarlemmermeer.nl/bereikbare-regio/
Onze rol
Voor de verschillende modaliteiten (trein, tram, bus) en varianten daarbinnen zijn ondergrondse passages noodzakelijk. Haast in iedere tracevariant is één of meerdere tunnels opgenomen. DON Bureau is gevraagd om expertise te leveren aan het team in de vorm van een Strategische Adviseur Tunnelveiligheid. Als onderdeel van AS Connect (combinatie van Arup en Sweco) zal Hans Janssens deze rol vervullen. Vanuit zijn kennis en expertise zal hij de in ontwikkeling zijnde varianten beoordelen op tunnelveiligheidsaspecten als gehanteerde vluchtconcepten (zelfredzaamheid), de inzetbaarheid van hulpverlening, de beheersing van grootschalige incidenten en calamiteiten met o.a. brand en rookontwikkeling als grootste risico’s.
Om deze rol te kunnen vervullen maakt de strategisch adviseur deel uit van het projectteam, woont ontwerp-overleggen bij, bestudeert de voorgestelde alternatieven en brengt kennis en ervaring in op het gebied van tunnelveiligheid.
Het resultaat
Vanuit de rol van Strategische Adviseur Tunnelveiligheid voert Hans diverse reviews uit en stelt hij memo’s en adviezen op. Hierbij kijkt hij naast tunnelveiligheid ook naar de haalbaarheid van bepaalde oplossingen en risico mitigerende maatregelen.
Zo is er reeds grondig gekeken naar het Safe Haven concept voor de metro verbindingen en naar de inzetbaarheid van de Buitenvelderttunnel voor de Bus varianten (BRT).
De komende jaren zal DON Bureau als onderdeel van AS Connect betrokken zijn bij het project op het gebied van Tunnelveiligheid.