Groeiboek assetmanagement voortgangsrapportage 2024
Assetmanagement ‐ Advisering assetmanagement
Techniek & Veiligheid ‐ Tunnelveiligheid
OpdrachtgeverCOB
Looptijdjanuari 2024 — heden
Betrokken bij dit project
Deel dit project
Aanleiding
De afgelopen decennia zijn veel tunnels gebouwd. Momenteel wordt nog een beperkt aantal tunnels gerealiseerd. Dit betekent dat Nederland over enkele jaren zo’n 75 tunnels kent, waaronder spoor- en wegtunnels. Tunnels in beheer bij de rijksoverheid, gemeenten, provincies en private ondernemingen. Al deze tunnels behoeven beheer, onderhoud en renovatie. Ze zijn immers gebouwd met een eindige levensduur; soms een ontwerplevensduur van dertig jaar, soms honderd jaar. Voor installaties praten we over kortere levensduren. Daarnaast hebben deze tunnels een cruciale rol in het infrastructurele netwerk. Ze lossen knelpunten in het netwerk op of verbeteren de leefbaarheid in onze steden. Deze rol eindigt niet aan het eind van de ontwerplevensduur. Het in stand houden van bestaande en toekomstige tunnels is dan ook cruciaal voor de bereikbaarheid en leefbaarheid van Nederland. Dit bij veranderende behoeften, functionele vereisten, groeiende verkeersintensiteiten, veranderende verkeerssamenstelling en steeds meer betrokken partijen en stakeholders binnen en buiten de eigen organisatie van de beheerder.
Het project
Hoe richten we een goed en efficiënt assetmanagement proces in voor onze tunnels? Hoe gaan we om met de complexe balans tussen prestaties, kosten en risico’s, en houden we de veiligheid als randvoorwaarde op orde? Hoe implementeren we duurzaamheidsvraagstukken en veranderende functionele behoefte? Dit zonder al te veel hinder voor de gebruikers en de omgeving? Welke eisen stellen we vanuit de beheerders aan de komende renovatie- en vervangingsprojecten om de groei in professioneel en assetmanagement mogelijk te maken? Tijdens de bouw of renovatie van een tunnel worden nieuwe methodieken en technieken ontwikkeld. Moderne digitale gereedschappen worden ontwikkeld en ingezet, en nieuwe contracten en samenwerkingsvormen worden toegepast. Een groot deel van deze ontwikkelingen heeft invloed op de fase na realisatie of renovatie. Hoe gaan we hiermee om? Hoe continueren we deze vernieuwing qua technologie, werkwijzen, contracten en samenwerkingsvormen? Hoe zetten we deze in voor een zo hindervrij mogelijke instandhoudingsfase? Wat vergt dit van de assetmanagement aanpak en van de mensen binnen de betrokken organisaties?
Onze rol
Een groot aantal participanten van het COB herkende deze vragen en werkt op basis van het in 2022 opgestelde plan in verschillende werkgroepen aan hoofdstukken van een nieuw groeiboek over assetmanagement:
- Introductie op assetmanagement
- Assetmanagement toepassen
- De assetmanagement organisatie
- Actuele opgaven voor de assetmanager
- Informatie voor de tunnelbeheerder (voorheen Data voor de tunnelbeheerder)
Het resultaat
Inmiddels hebben de werkgroepen, onder leiding van de projectleider en een aantal inhoudelijk experts gewerkt aan de 1.0 versie die op de tunneldag op 25 januari 2024 is gelanceerd. Er is door meer dan 30 mensen hard gewerkt om een 1.0 versie samen te stellen en te redigeren tot een samenhangend geheel. Daarmee is een mooi resultaat behaald. Op de tunneldag zijn de eerste stappen gezet ten aanzien van de doorontwikkeling tot versie 2.0. In maart is hiertoe de eerste startbijeenkomst. Het doel is om eind dit jaar versie 2.0 uit te brengen.
Om het volledige artikel te lezen, zie hier de link naar versie 1.0 van het groeiboek.
En de link naar de projectwebsite van de ontwikkeling / doorontwikkeling van het groeiboek Assetmanagment.