Eerste stappen naar risico gestuurd beheer en onderhoud
Assetmanagement ‐ Advisering assetmanagement
OpdrachtgeverRijkswaterstaat Zee & Delta
LocatieZeeland
Looptijdjuli 2023 — heden
Betrokken bij dit project
Deel dit project
Aanleiding
De beschikbaarheid en toepassing van computersimulaties voor overstromingsscenario’s heeft geleid tot meer inzichten in de relatie tussen de locatie van het falen van een waterkering en het gevolg hiervan. Ten gevolge van deze inzichten is de normering uit de Waterwet niet meer gebaseerd op dijkringen maar op dijktrajecten, deze dijktrajecten hebben elk een eigen normering; gebaseerd op gevolg bij falen.
Risico gestuurde normering betekent voor Rijkswaterstaat dat risico gestuurd beheer en onderhoud (RGBEO) de norm moet worden. In de praktijk heeft dit tot gevolg dat, naast regulier onderhoud, de allocatie van middelen en budget gebaseerd moet zijn op optimale risicomitigatie.
Risico is gedefinieerd als “faalkans X gevolg bij falen”, twee termen die, om RGBEO toe te passen, bekend moeten zijn voor de waterkeringen in beheer bij Rijkswaterstaat. Gevolg bij falen is al verwerkt in de normering voor de dijktrajecten, faalkans is een ingewikkeldere factor.
Een waterkering faalt wanneer de belasting hoger is dan de weerstand van de constructie of het dijktraject. De belasting wordt gebaseerd op simulaties met als terugkeerperiode de normering, bijvoorbeeld: een storm die eens in de 30.000 jaar wordt verwacht voor de Oesterdam. De weerstand van de constructie of het dijktraject is afhankelijk van de opbouw, afmetingen, gebruikte materialen, eigenschappen van de ondergrond en de actuele status.
Deze factoren zijn (bijna) altijd bekend bij de beheerder, de actuele status wordt gebaseerd op inspecties; uitgevoerd volgens de STOWA methodiek en verzameld in ArcGIS.
Onze rol
Om deze actuele status inzichtelijk te maken heeft Rijkswaterstaat Zee & Delta gevraagd om een methode te ontwikkelen waarmee de inspectieresultaten kunnen worden omgezet in een status inschatting, per bouwdeel, per sectie. Deze methode moet toepasbaar kunnen zijn voor alle waterkeringen in beheer en zoveel mogelijk automatisch werken.
Het resultaat
De voorlopige resultaten zijn veelbelovend; gebaseerd op de FMECA van een waterkering kunnen de inspectieresultaten worden samengevat, per bouwdeel, per sectie naar een zogenaamde conditiescore. Deze conditiescore maakt in één keer duidelijk waar een bouwdeel niet aan de verwachtingen voldoet en geeft zo inzicht in waar extra aandacht nodig is bij de beheer- en onderhoudsopgave.
Bronnen:
https://waterveiligheidsportaal.nl