Beheer Tunnels A73 (Roertunnel en tunnel Swalmen)
Techniek & Veiligheid ‐ Technisch advies, Tunnelveiligheid
Samenwerken ‐ Projectbegeleiding
OpdrachtgeverRijkswaterstaat Limburg
LocatieMaasstricht
Looptijd2010 — 2014
Betrokken bij dit project
Deel dit project
Het project
Direct na openstelling van de tunnels in de A73 in december 2009 heeft DON Bureau Rijkswaterstaat Dienst Limburg ondersteund bij het beheer van de beide wegtunnels: de Roertunnel en de tunnel Swalmen. DON Bureau heeft het team tunnelbeheer mede vormgegeven en aangestuurd. Daarnaast is de expertise Industriële Automatisering en Bediening en Besturing ingevuld in het team. Het team tunnelbeheer is op die manier met aangevuld. Dit hebben we gedaan vanuit onze expertise Industriële Automatisering, Tunnel Technische en Verkeerstechnische Installaties (VTTI) en Tunnelveiligheid.
DON Bureau kon deze expertise inbrengen vanwege haar jarenlange betrokkenheid bij de aanleg van deze tunnels als onderdeel van de projectorganisatie van Rijkswaterstaat.
Onze rol
Met onze pragmatische ondersteuning wordt invulling gegeven aan:
- Ondersteuning en coördinatie van het team tunnelbeheer
- Ondersteuning bij en coördinatie van het oplossen van restpunten
- Coördinatie en ondersteuning bij incidenten en/of storingen
- Ondersteuning van de tunneloperators (locale bediening)
- Controleren van werkplannen inclusief Taak- Risico Analyses
- Beoordeling en uitgifte van werkvergunningen
- Coördinatie tijdens onderhoudsnachtsluitingen
- Definiëren van verbeterpunten en de realisatie ervan begeleiden
- Analyseren van technische problemen
Naast de ondersteuning richten we ons op andere aanvullende taken. Denk hierbij onder andere aan:
- Inrichten Maintenance management software (Ultimo) voor het beheer en onderhoud voor beide tunnels
- Deelname aan het verbeterteam ten aanzien van besturingstechnische issues (Human Machine Interface en Distributed Control System)
Het resultaat
Tesamen met de teamleden van Rijkswaterstaat is een hecht tunnelbeheerteam ontstaan. Het beheer en onderhoud van de beide tunnels was direct na openstelling zeer complex vanwege de nog vele op te lossen restpunten. De tunnels waren immers opengesteld voor verkeer terwijl er ook nog een aantal technische uitdagingen opgelost dienden te worden. Dit is op een beheerste en veilige wijze uitgevoerd. Het heeft uiteindelijk geresulteerd in de realisatie van een groot aantal verbeterpunten een een goede beschikbaarheid en betrouwbaarheid van de tunnels. Een mooi gezamenlijk resultaat.