Hollandtunnel, Maasdeltatunnel en Rottemerentunnel
Assetmanagement
Techniek & Veiligheid ‐ Tunnelveiligheid
OpdrachtgeverRijkswaterstaat
LocatieRotterdam
Looptijd2021 — heden
Betrokken bij dit project
Deel dit project
Aanleiding
In de omgeving Rotterdam is een drietal tunnels in aanleg te weten de Hollandtunnel en de Maasdeltatunnel als onderdeel van de Blankenburgverbinding en de Rottemerentunnel als onderdeel van het project A16. De veiligheid van deze tunnels wordt geborgd door onder andere technische voorzieningen en procedurele afspraken tussen Rijkswaterstaat en Hulpverleningsdiensten (Brandweer, Politie en GHOR). Om tot goede onderlinge afspraken, procedures en werkinstructies te komen wordt normaliter een scenarioanalyse uitgevoerd.
Vanwege Covid19 was het in 2021 en 2022 niet mogelijk om live bij elkaar te komen om deze scenarioanalyse uit te voeren. DON Bureau heeft een methodiek ontwikkeld om deze scenarioanalyses online uit te voeren.
Het project
In een scenarioanalyse wordt met alle betrokken partijen een aantal dominantie incident- en calamiteitenscenario’s doorlopen. Aan de hand van een maquette of een tekening worden de scenario’s gevisualiseerd en wordt de gehele afhandeling doorgelopen. Het handelingsperspectief van de betrokken partijen, de bijbehorende acties, het gebruik van de voorzieningen en de onderlinge communicatie wordt stap voor stap doorlopen en vastgelegd. Dit vormt de basis voor het verder uitwerken van het multidisciplinaire Calamiteitenbestrijdingsplan en de mono disciplinaire instructiekaarten, werkinstructies en/of inzetkaarten.
Daar het niet mogelijk was om live bijeen te komen rondom een maquette is een werkmethode ontwikkeld met behulp van het interactieve whiteboard Miro. In Miro zijn onderleggers gemaakt van de betreffende tunnels met daarin alle relevante infrastructuur (toeritten, knooppunten, etc.) en voorzieningen (afsluitbomen, verkeerssystemen, cado’s, tunneltechnische installaties, etc.) aangeduid.
In een aantal online werksessies zijn de verschillende scenario’s doorlopen en direct gevisualiseerd op het Miro bord. Daarbij konden de deelnemers zelf in- en uitzoomen op het bord en eventueel ook zelf attributen zoals hulpverleningsvoertuigen verplaatsen of verplaatsen. Op een aantal opeenvolgende borden is op deze wijze direct het verloop van het incident vastgelegd (t=0, t=5, t=15 min, etc.) conform de reguliere stappen van calamiteitenbestrijding:
- Vaststellen aard van het voorval;
- Bepalen afhandelingsstrategie;
- Instellen initiële maatregelen;
- Informeren en oproepen;
- Instellen additionele maatregelen;
- Herstellen en Normaliseren;
- Loggen en registreren.
Onze rol
Vanwege de reeds opgedane kennis en ervaring met deze werkwijze voor scenarioanalyses in Vlaanderen voor het Agentschap Wegen en Verkeer is DON Bureau gevraagd om Rijkswaterstaat te ondersteunen. In opdracht van de projectteams van de Blankenburgverbinding en van het project A16 is de scenarioanalyse voorbereid, zijn de Miro borden gemaakt en zijn de online werksessie gefaciliteerd. Na afloop van de sessies zijn de op basis van de Miro borden de illustraties voor de rapportage gegeneerd.
Het resultaat
Alle betrokken partijen waren zeer enthousiast en tevreden over deze werkwijze. Ondanks Covid19 kon de scenarioanalyse toch uitgevoerd worden. Na afloop werd zelfs geconcludeerd dat de werkwijze efficiënter was en meer inzichten gaf dan een fysieke bijeenkomst. Een mooi compliment voor de ontwikkelde werkmethode.
Wil je meer weten over deze aanpak of wil je meer weten over Miro en de toepassing er van in tal van werkvormen? Neem dan contact op met Hans Janssens.