Rekentool Routekaart Rijkswaterstaat Zeeland Duurzame Wegen A 2030 – fase 1
OpdrachtgeverRijkswaterstaat Zee en Delta
LooptijdJanuari 2023 — Juli 2023
Betrokken bij dit project
Deel dit project
Aanleiding
Rijkswaterstaat is verantwoordelijk voor het beheer en de ontwikkeling van hoofdwegen, vaarwegen en watersystemen. Rijkswaterstaat heeft als overheidsinstantie en grote opdrachtgever van GWW-projecten een leidende rol in het verduurzamen van de leefomgeving. Om de verduurzaming in gang te zetten is de strategie ‘Naar klimaatneutrale en circulaire rijksinfrastructuurprojecten’ (KCI) opgesteld, waarbij het doel is om in 2030 klimaatneutraal te zijn en circulair te opereren. Concreet betekent dit dat Rijkswaterstaat bij deze werkzaamheden geen broeikasgassen uit wil stoten, of deze eventueel wil compenseren. Vanwege de lange periode en de omvang van deze opgave, is het belangrijk om goed in beeld te brengen wat er vereist is om dit doel te bereiken. Er wordt bij Rijkswaterstaat gebruik gemaakt van de Milieu Kosten Indicator (MKI), om de milieukosten van GWW-werken te bepalen. Op dit moment ontbreekt het echter nog aan een methode en tooling om te berekenen wat de milieukosten over de toekomstige onderhoudswerkzaamheden tot aan 2030 zullen zijn.
Onze rol
De taak van DON Bureau was om een Rekentool op te stellen welke minstens invulling geeft aan drie benodigdheden: het weergeven van de 0-situatie of huidige situatie wat betreft de duurzaamheid van het wegenareaal, het effect van verduurzaming in de onderhoudsopgaves berekenen en een prognose van de voortgang op de doelstelling maken. Vanuit Rijkswaterstaat hebben wij een grote hoeveelheid data over alle objecten in het areaal van het Wegenteam gekregen. De verschillende verkregen datastromen hebben wij geanalyseerd en gebruikt om een 0-situatie inzichtelijk te maken, zoals in bijgevoegde afbeelding te zien is. (De getallen in de bijgevoegde afbeelding zijn indicatief en concretere waarden zijn weggelaten.)
Naast de areaalgegevens zijn ook de onderhoudsgegevens voor de verhardingen aangeleverd. Op basis van deze onderhoudsgegevens is berekend wat het effect van elke individuele onderhoudswerkzaamheid is wat betreft de MKI en de CO2-uitstoot. Door de effecten van alle onderhoudswerkzaamheden per jaar te groeperen en tegen de totale MKI en CO2-voetafdruk van het hele areaal te leggen, is er een prognose opgesteld van de verduurzaming die tot en met 2030 behaald wordt.
Het resultaat
Het eindresultaat van dit project is een Rekentool waarmee de huidige situatie van het areaal wat betreft MKI en CO2 makkelijk inzichtelijk is. Binnen de data kan zelfs gefilterd worden op de specifieke beheerder van de objecten in het areaal. Verder kan er per onderhoudswerkzaamheid getest worden wat het duurzaamheidseffect van verschillende soorten verhardingen is. Op basis hiervan kan er bijgestuurd worden naar een duurzamere uitvoering. Ook kan er aan de hand van de prognose op een grotere schaal bijgestuurd worden indien dit nodig is; de prognose kan functioneren als een onderbouwing om op of af te schalen in de ambitieniveaus van de duurzaamheid.