Voor aanleg van de A73 ontbrak een goede verkeersader tussen Nijmegen en Zuid Limburg. Hierdoor werden lokale wegen, waaronder de Napoleonsbaan, te zwaar belast. Daarnaast was de verkeersveiligheid verre van optimaal. Na een uitvoerige planologische studie werd besloten tot de aanleg van de A73 aan de westzijde van Maas. Daarbij is besloten deze snelweg ter hoogte van Roermond en Swalmen, ten behoeve van de leefbaarheid, te ondertunnelen.
Het project bestond uit de aanleg van twee snelwegtunnels. De Roertunnel betreft een ca. 2 km lange tunnel. De tunnel Swalmen kent een lengte van iets meer dan 400 m. De aanleg is op de markt gezet middels een Engineering en Construct contract waarbij 3 jaar onderhoud was gecontracteerd.
Gedurende het project is de tunnelweg vastgesteld en is besloten dat deze tunnels conform deze wet dienden te worden opengesteld.
Met de aanleg van deze twee tunnels wordt invulling gegeven aan de volgende doelstellingen:
DON Bureau is in 2008 gestart met de ondersteuning van de projectorganisatie van Rijkswaterstaat. De beide tunnels waren sinds februari 2008 opengesteld onder diverse beperkingen, zoals:
De projectorganisatie stond voor een enorm werk om de beide tunnels volledig af te bouwen. Deze waren immers reeds in gebruik. Tezamen met politieke gevoeligheden en de vele aandacht vanuit de omgeving stond de projectorganisatie voor een enorme uitdaging.
DON Bureau heeft de projectorganisatie ondersteund door:
Na de definitieve openstelling in december 2009 heeft DON Bureau de overstap mogen maken naar de beheerder van deze tunnels, Rijkswaterstaat Zuid-Nederland. DON Bureau heeft de beheerder ondersteund bij:
Het einddoel was het realiseren van twee opengestelde wegtunnels. Natuurlijk op een veilige en adequate wijze.