Risico gestuurd beheer en onderhoud is een werkwijze die binnen Rijkswaterstaat ontwikkeld is in het kader van het landelijke Assetmanagement programma. Als input voor de beheerplanning, programmering en de samenwerking met de huidige opdrachtnemer wordt het instandhoudingsplan (IHP) en de onderliggende Failure Mode Effect and Criticality Analysis (FMECA) gebruikt voor de in beheer zijnde dijken en dammen. Naar verloop van tijd neemt de actualiteit van de IHP’s af door invloedsfactoren zoals wijzigende wet- en regelgeving en fysieke modificaties in het veld geïnitieerd door bijv. het hoogwaterbeschermingsprogramma en de zorgplicht. Bekend is dat de afgelopen jaren fysieke mutaties hebben plaatsgevonden aan de dammen waardoor het noodzakelijk is om een actualisatieslag uit te voeren op de IHP’s. Een periodieke actualisatie is per definitie noodzakelijk.
Het leveren van geactualiseerde IHP’s voor de Philips-, Grevelingen-, Krabbenkreek-, Zandkreek, Brouwers- en Veersedam en de Kreekrakpolder en de Kleikade conform de zogenaamde “wijzigingenlijst”. Omdat de Oostelijke Spuikanaaldijk onlangs een primaire waterkering geworden is behoeft dit object tevens een IHP en FMECA. In nauwe samenwerking met de opdrachtgever worden deze IHP’s en FMECA’s ontwikkeld en opgesteld.