Project in de spotlight: A16 Rotterdam
Stel je voor: een snelweg die niet alleen wegen verbindt, maar ook de toekomst van duurzame technologie vormgeeft. Dat is precies wat A16 Rotterdam, De Groene Boog doet. Als DON Bureau zijn we al sinds de planstudiefase betrokken bij dit ambitieuze infrastructuurproject. Gelijkspanning, een energie neutrale tunnel, elektrificatie van materieel, het zijn allemaal termen die van toepassing zijn op dit mooie project.
Laten we eens een kijkje nemen naar de afgelopen 6 jaren waarin we een bijdrage geleverd hebben aan dit project:
Direct na de gunning zijn we in eerste instantie betrokken geraakt voor het vaststellen van de demarcatie van het projectareaal, dit was echter pas het begin. Wat een opzichzelfstaande losse opdracht was, is geworden tot een volwaardige adviseursrol als sr. Adviseur Dynamisch Verkeersmanagement en Openbare Verlichting.
Tijdens de engineering hebben we onder andere invulling gegeven aan het opstellen van contractdocumenten en het toetsen van ontwerpen. Samen met opdrachtnemer hebben we ervoor gekozen om zo veel mogelijk samen op te trekken en te werken aan oplossingen voor veel voorkomende systemen en het oplossen van eventueel falen. Met als doel “best for project” hebben we elkaars belangen inzichtelijk gemaakt, waarna het mogelijk was om gezamenlijk te werken aan breed gedragen oplossingen.
Een ander groot deel van de werkzaamheden zijn het voeren van operationele overleggen m.b.t. de instandhouding van het huidige en nieuwgebouwde areaal. Hiervoor waren we counterpart voor de maintenanceafdeling van de opdrachtnemer.
Verder hebben we ons bezig gehouden met het uitwerken van scopewijzigingen, afhandelen van inhoudelijke afwijkingen en issues op het gebied van kwaliteit, het inrichten van de overdracht van assets en documentatie aan de opdrachtnemer, maar ook weer terug naar opdrachtgever en bestuurlijke stakeholders zoals gemeenten, waterschap en provincie.
Kijkend naar de toekomst: De tunnel is grotendeels gereed, we zijn in de laatste fase van het project beland, de werkzaamheden bestaan vooral uit het bijwonen van testen van de gerealiseerde systemen zoals: MTM, CCTV en OV. Verder is overdracht en bijwerken van areaalgegevens en het controleren van dossiers een ongoing proces. Vooruitkijkend op de exploitatiefase is gestart met het operationaliseren van alle faaleisen t.b.v. de exploitatiefase samen met het toekomstige projectteam die de onderhoudsfase van 20 jaar betrokken zal zijn. Het toekomstige projectteam staat gesteld voor de onderhoudsfase van maar liefst 20 jaar.
Nog eventjes en we kunnen samen de toekomst over de Groene Boog rijden! Terugkijkend op 6 jaar werkzaam op dit project mogen we concluderen dat we groen en groôs kunnen zijn op onze bijdrage aan zo’n mooi infrastructureel werk.