Leiderschap: voordenken in plaats van nadenken
Deel dit artikel
Leiderschap: voordenken in plaats van nadenken
Afgelopen week heb ik een fenomale leiderschapstraining gevolgd van Remco Claassen, een absolute aanrader. Een interessante stelling die al snel gedeponeerd werd was: Leiderschap is voordenken, management is nadenken. Absolutely true natuurlijk en het deed me gelijk ook aan iemand denken; Donald Bezemer, van DON Bureau uit Bergen op Zoom.
Inspirerend leiderschap
Donald is wat mij betreft een schoolvoorbeeld van voordenken en daarmee inspirerend leiderschap. Na de oprichting in 2006 ging het met DON Bureau crescendo. Het bedrijf groeide als een tierelier, had naam gemaakt in de markt en vele successen werden behaald. Niets menselijks zou ons vreemd zijn als de scherpte er dan vanaf zou gaan. Het gaat immers toch goed. Maar niet bij Donald. In de zomer van 2013 had hij een onbestendig gevoel. Het ging te goed. Wa? Het ging TE goed. En overal waar ‘te’ voorstaat is niet goed, realiseerde Donald zich. Hij voelde dat de passie en drive van de onderneming aan het wegvloeien waren, maar kon er tegelijkertijd ook niet helemaal zijn vinger op leggen. Vanuit de optiek kwetsbaarheid is krachtig in plaats van zwak, heeft hij zijn onderbuikgevoel laten spreken bij de collega’s. En die voelden warempel hetzelfde. Het moest anders! Maar hoe?
De uitdaging was empowerment
We kunnen niet meer bereiken door nog meer te managen dacht hij. Management gaat immers over HOE iets WANNEER af moet. Geïnspireerd door Ricardo Semler heeft hij het roer omgegooid. De topdown-benadering was achterhaald, de uitdaging was empowerment. WAT er WAAROM moet gebeuren is dan veel belangrijker en dat vraagt kompasintelligentie. Oftewel ben je in staat koers te bepalen. Dit richtingsbesef is echter slechts één pijler. Deze is weinig waard zonder de 2e pijler: Lef, de moed om het ook daadwerkelijk te gaan doen. Beslissingen durven nemen in lijn met de nieuwe koers. Dat vraagt standvastigheid. Nieuwe energie komt pas echt vrij als de combinatie van deze twee pijlers aanwezig is, anders ontstaat er een energielek. Een duidelijke koers zonder lef, brengt je niet verder. Tegelijkertijd brengt veel moed je weinig (ja frustratie) als je niet weet waar je heen wilt.
Van leidinggevende naar leidingnemende
Een nieuwe vorm van leiderschap was nodig. Weinig regels, meer democratie in de besluitvorming, volledige transparantie, een eigen manager kiezen, zelfontplooiing via personal coaching, ultiem ondernemerschap en Donald die zichzelf als leidinggevende overbodig wilde maken waren de ingrediënten van het nieuwe DON. Van leidinggevende naar leidingnemende dus.
Leiderschap is goed weten wie je bent
Donald realiseerde zich dat de meeste organisaties dominant bezig zijn met het IQ te verbeteren, oftewel de kennis en kunde. Maar dat is vandaag de dag niet meer voldoende. Het gaat om inspireren en motiveren. Het huidige arbeidsethos draait steeds meer om de vraag: what’s in it for me?
Vanuit leiderschap bezien is het daarom essentieel te weten wie je zelf bent en wat je wilt om dat vervolgens succesvol te kunnen transformeren in voordeel naar anderen. Als je jezelf immers niet kunt leiden, kun je anderen ook niet leiden. En mensen kunnen en willen wel veranderen, maar willen niet veranderd worden. Donald heeft echter een belangrijke karaktereigenschap: value adding attitude. Hij heeft de overtuiging dat als je waarde toevoegt aan je omgeving, er uiteindelijk waarde terugkomt. Lees het volgende statement maar eens:
‘Wij geloven dat DON Bureau een bijdrage levert aan een betere wereld. Voor vandaag en morgen. We willen verbindingen leggen, samen de slimste weg bepalen en deze realiseren. Maar ook invulling geven aan ontwerpen waar de gebruiker blij van wordt. Een lach op gezichten toveren.’
Mooi hè! En dat alles begint met vertrouwen. De cruciale voorwaarde om het gedachtegoed van Ricardo Semler te omarmen.
Delen is het nieuwe geven
Het statement van DON gaat uit van de ander. Iets voor anderen willen betekenen. Eerst geven in plaats van nemen. Delen is het nieuwe geven. Gunnen dus. En vrijwel altijd betekent dat niets verliezen. Dat tekent Donald en zijn authentieke leiderschap in alle opzichten. Ik heb dat persoonlijk ook mogen ervaren. Sinds kort coach ik één van zijn talenten. Gewoon omdat hij vertrouwen in me had, maar vooral omdat hij het me gunde. Fantastisch om op deze manier mee te mogen helpen bouwen aan zo’n mooi en vooruitstrevend bedrijf. Eén van Brabants Besten. Extra inspirerend, omdat het ook mijn ambitie is één van Brabants beste (en eigenlijk ver daarbuiten) coaches te worden op het gebied van het ‘nieuwe’ leiderschap.
Scary shit
Ik gun Brabant, en ver daar buiten, veel van dit soort ondernemende leiders. Of zijn het leidende ondernemers? Whatever, Remco Claassen zou zeggen: “ is toch scary shit dat dit soort mensen er nauwelijks zijn, terwijl we ze zo hard nodig hebben.” Ik ben het hartgrondig met Remco eens. Daar hoeven we toch niet lang over na te denken of hadden we dat al voor kunnen denken!?
“People don’t care about how much you know, until they know about how much you care”
Marc Luttikhuis