Corbulotunnel opengesteld op 5 juli 2024
Na jaren voorbereiding is het dan zover. Vanaf 5 juli 2024 is de N434 met daarin de Corbulotunnel opengesteld voor verkeer. Na jaren van voorbereiding is verbinding tussen de A4 en de A44 vanaf 5 juli beschikbaar voor het verkeer. Dit voorkomt veel sluipverkeer en gevaarlijke stoffen door de Gemeente Leiden.
De N434 bestaat uit een verdiepte ligging en de geboorde Corbulotunnel. Na de planologische fase en de ontwerpfase is in 2019 gestart met het boren van de tunnel vanaf de oostzijde (A4). Zes maanden later kwam de tunnelboormachine meer dan twee kilometer naar het west weer boven om vervolgens teruggetrokken te worden om de tweede tunnelbuis te boren. Een gevaarte van zo’n 120 m lengte wat meer dan 3500 tunnelelementen heeft geplaatst. Elementen waarvan het beton is voorzien van Poly Ethyleen vezels om zo de vereiste brandwerendheid te garanderen.
En toen volgde het traject van het definitief installeren van alle voorzieningen. Het creëren van de doorsteken door het bevriezen van de grond, het bouwen van de waterkelders en het blusbassin en het installeren en testen van de tunneltechnische installaties. Uniek aan dit project was onder ander dat deze installaties reeds vroegtijdig ontworpen en getest zijn. In een iFAT ruimte in Eindhoven zijn de belangrijkste installaties samengebouwd, in bedrijf gesteld en getest. Op die manier is ook de bedienings- en besturingssoftware uitvoerig getest en hebben toekomstige bedienaars en de hulpverlening reeds kennis kunnen maken met deze voorzieningen.
Sinds 2013 is onze collega Hans Janssens veiligheidsbeambte voor de Provincie Zuid-Holland. Een mooie en diverse rol. Hans bewaakt de veiligheid van de tunnel voor weggebruikers en alle andere betrokkenen. Zo ziet hij toe of alle vereiste voorzieningen aanwezig zijn, adequaat functioneren en of alle betrokken organisaties overweg kunnen met de tunnel, haar voorzieningen en de ontwikkelde processen en procedures. Hiertoe zijn vele ontwerpreviews gedaan, testen bijgewoond, plannen beoordeeld en opleiding-, trainings- en oefenactiviteiten (OTO) bijgewoond. Dit heeft geresulteerd in een aantal formele en vele informele adviezen.
Het nieuwe trace is in eigendom van de Provincie Zuid-Holland en heeft veel interactie met Rijkswaterstaat. Om die reden is de samenwerking met Rijkswaterstaat ook opgezocht. In een gezamenlijk projectteam is het project gerealiseerd. Om alle benodigde vergunningen, inclusief de openstellingsvergunning is ingezet op een zeer nauwe samenwerking tussen alle partijen. Al meer dan 12 jaar geleden is gestart om deze samenwerking op te bouwen. Middels de zogenoemde “atelier” overleggen is op weg naar de omgevingsvergunning en de openstellingsvergunning nauw overlegd en afgestemd tussen de projectorganisatie, tunnelbeheerder, veiligheidsbeambte en bevoegd gezag. Altijd vanuit vertrouwen in elkaars kennis en kunde, in een openheid en transparantie en op basis van vroegtijdige betrokkenheid. Een unieke en succesvolle samenwerking waarbij uitdagingen vroegtijdig werden gesignaleerd en vanuit deze betrokken in gezamenlijkheid werden opgelost.
Dit heeft dan ook geleid in en goed en gecontroleerd verloop van de laatste fase naar openstelling. De aanvraag openstellingsvergunning is door de veiligheidsbeambte in twee tranches beoordeeld. Het gehele dossier na de uitvoering van de SIT (Site Integration Test) aangevuld met een addendum na uitvoering van de SIT Tunnelsysteem (integratie techniek en processen) en de uitvoering van de meeste OTO activiteiten. Door een open communicatie en goede samenwerking tussen tunnelbeheerder, bevoegd gezag en veiligheidsbeambte is ook dit vergunningentraject goed verlopen en is de openstellingsvergunning verleend.
Na de laatste controle en OTO activiteiten is de tunnel op 5 juli 2024 beschikbaar voor het verkeer. We kijken terug op een prachtig project met de nodige complexiteit en bijbehorende uitdagingen. Maar vanuit openheid, transparantie, vroegtijdige betrokkenheid en goede onderlinge communicatie hebben deze uitdagingen geleidt tot een betrouwbaar geheel van techniek, organisaties en processen. En, de relatie tussen betrokken partijen is in beton gegoten voor de fase na openstelling. We zijn trots hier een decennialange bijdrage aan te hebben mogen geven.
De komende tijd zal Hans nog betrokken blijven als veiligheidsbeambte. Over het project zijn tal van artikelen geschreven op onze website en op de website van het de RijnlandRoute en het Centrum Ondergronds bouwen. Hierbij een aantal links. Veel lees en kijk plezier:
Corbulotunnel nadert laatste fase tot openstelling
Onafhankelijk veiligheidsbeambte: ‘goalkeeper’ van een veilige tunnel
Werkbezoek RijnlandRoute aan KWA Tunnel Maastricht, met als doel: kennisdelen !
Tunnelbijeenkomst Rijnlandroute
Openstelling Corbulotunnel: hand in hand over de eindstreep