Je hebt maar één taak
Het was de titel van een column in de krant die totaal niet over assetmanagement ging, maar toch de aandacht trok: “Overheid mag burger niet zien als vijand.” De eerste gedachte bij de titel was die van zoonlief die een bijbaantje heeft in een supermarkt. “En .. lekker gewerkt vandaag?” Hm, mompel, grom. “Als er nou geen klanten in de winkel zouden zijn, kon ik een stuk beter werken.” De tweede associatie was een herinnering aan een heidag met collegamanagers. De standaardvragen kwamen voorbij. Hoe gaat het in jouw team en hoe gaat het in jouw team? En ook hier zucht, klaag, lange gezichten, overal waren wel problemen. Tot de begeleider van de dag zei: “Beste mensen. Dit is jullie werk. Hier zouden jullie vrolijk van moeten worden.” Dat gaf te denken.
Weet je wat effectief is?
Onder beheerders waart een uitspraak rond die in dezelfde categorie valt. “Weet je wat de meest effectieve manier is om een brug te beheren? Zorgen dat die niet gebruikt wordt. Haha. ” Als je alleen naar het vullen van de vakken in de supermarkt kijkt, is het inderdaad niet fijn wanneer klanten je storen. Als je alleen naar de conditie van de brug kijkt, is het inderdaad niet fijn als die gebruikt wordt. Maar dan vergeten we voor wie we aan het werk zijn. Wie er überhaupt voor zorgen dat we werk hebben. Als beheerder hebben we namelijk maar één taak. Dat is niet het in goede conditie houden van de assets. Nee, de taak is te zorgen dat de gebruikers de assets kunnen gebruiken en het liefst op een veilige manier. We voeren ons vak uit voor de gebruikers. Het mooie daarvan is dat we zelf ook gebruiker zijn, al willen we dat wel eens vergeten wanneer we de computer aanzetten.
Je hebt maar één taak
Je hebt maar één taak en die is zo makkelijk om te onthouden. Al ons werk is voor de samenleving en de gebruikers van openbare ruimte. Het gaat niet om de assets. Het gaat om de mensen en dieren die er gebruik van maken. Net zoals ondernemers vergeten om hun klanten in het organisatieplaatje te plaatsen, zo vergeten beheerders om gebruikers centraal te zetten. Wanneer we dat wel doen, dan verandert de manier waarop we werken. Deze tip geldt trouwens ook voor managers.
Rest alleen nog te zeggen dat #jehadmaarééntaak een vermakelijke bron is als je om beheerfouten wilt lachen. Het is een collectie foto’s met vooral misplaatste paaltjes, bomen en oversteekplaatsen. Maar alles bij elkaar is de verzameling niet zo groot. Als het gaat om het onderhouden van onze spullen, leveren we goed werk. Nu alleen nog onthouden voor wie we het doen.