De laatste assetmanagementroddel
Heb je de laatste assetmanagementroddel al gehoord? Zou je wel willen weten hè? Even verder lezen dan.
Als adviseurs komen we bij veel organisaties. We verspreiden graag de goede ideeën van de ene naar de andere organisatie. Zo dragen we bij aan informele kennisuitwisseling. Maar die roddels houden we bij ons. Al moeten ze er soms wel even uit en daar hebben we de vrijdagmiddag voor. Dat is het voordeel voor een thuisbasis. Even stoom afblazen en daarna de positieve ervaringen uitwisselen. Dat is allemaal heel normaal. We zijn tenslotte mensen en mensen zijn sociale dieren. We hebben een grote interesse in het gedrag van anderen en dankzij onze taal kunnen we er ook nog over praten. En tegelijkertijd hebben we geleerd dat we niet mogen roddelen. Maar waarom eigenlijk niet?
Roddelen als bindmiddel
De bioloog Robin Dunbar heeft onderzocht waar we het zoal over hebben als we met elkaar praten. Zijn bevinding is dat we ongeveer 60 tot 70% van de tijd met elkaar praten over sociale onderwerpen. Dat kunnen persoonlijke ervaringen zijn, maar het kan ook gaan over het gedrag van andere mensen. Een deel daarvan valt onder de noemer roddelen. In het Nederlands wordt roddelen als iets negatiefs gezien. Het Engelse ‘gossip’ daarentegen kan zowel positief als negatief zijn. Behalve bij pesten, zorgt roddelen ervoor dat mensen in organisaties kunnen functioneren. Het is vorm van discreet aftasten (jazeker, want voor roddelen is vertrouwen nodig), emotioneel ontladen, het achterhalen en het bevestigen van groepsnormen. Kortom een bindmiddel bij uitstek. Het herbergt een schat aan informatie en het is een heel snel communicatiekanaal.
Techneuten zijn zoooo saaaiii!
Een voorbeeld: Laatst vertelde Jeroen ons dat hij een uitnodiging had gekregen voor een netwerkborrel met assetmanagementtechneuten. Zijn collega was ook uitgenodigd, maar die reageerde met: ‘Daar gaan we toch niet naar toe hè? Die mensen weten echt niet hoe ze lol moeten maken’. Jeroen lachte hard en vol smaak verhaalde hij hoe ‘die mensen’ zelfs tijdens de lunch nog over het werk praatten. ‘Ze doen slimme dingen hoor , maar ze zijn zoooo saaaaiii. Er ontbreekt een soort gen. Ik heb mensen nodig die iets in beweging zetten’. Is hier sprake van roddelen? Absoluut. Heeft het waarde? Nou en of.
Iets in beweging zetten
De roddel was namelijk zo goed dat die doorverteld moest worden, dus het verhaal van Jeroen ging mee naar huis. Het thuisfront moest zo nodig nog harder lachen en je weet: als er gelachen wordt, zit er iets herkenbaars in. Nog nahikkend kwam het er in één zin uit: ‘Och ja, techneuten zijn goed in hun vak, maar ze kunnen niets in beweging zetten’. Daar sta je dan als techneut met een mond vol tanden. Een compacte roddel met een schat aan informatie. Want zeg nou zelf: Om met assetmanagement aan de slag te gaan, zal er toch echt iets in beweging moeten komen. En als techneuten geen soepele danspartners zijn, dan zijn er andere mensen nodig die wel beweging kunnen maken. Zo’n inzicht: dat is nou de kracht van roddelen met een lach.