'Lach op gezichten toveren'

Donald Bezemer van DON Bureau in Bergen op Zoom is nieuwe ambassadeur van Brabants Besten. 'Ik wil mensen en bedrijven de toekomst in coachen.'

Door Annelies Vlaanderen, BN de Stem.

Wij geloven dat DON Bureau een bijdrage levert aan een betere wereld. Voor vandaag en morgen. We willen verbindingen leggen, samen de slimste weg bepalen en deze realiseren. Maar ook invulling geven aan ontwerpen waar de gebruiker blij van wordt. Een lach op gezichten toveren.'

Bovenstaande tekst is te vinden op de website van het bedrijf DON (Dynamisch in Onderhoud en Nieuwbouw) in Bergen op Zoom. DON is gespecialiseerd in 'asset management': onderhoud van bruggen, wegen, viaducten en dergelijke. Sinds gisteren mag oprichter en mede-eigenaar Donald Bezemer (53) zich ambassadeur noemen van Brabants Besten Kort samengevat houdt dat reclame in voor innovatief werkgeverschap ten bate van een sterkere Brabantse economie. Gisteren ontving hij uit handen van gedeputeerde Bert Pauli het bijbehorende certificaat in het Provinciehuis in Den Bosch. Collega's, echtgenote en kinderen uit Bergen op Zoom waren erbij.

Platte organisatie
Eigenlijk is het niets voor Bezemer om op deze manier centraal te staan. "DON is bewust een platte organisatie waarin iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid heeft. Ik wil helemaal niet de baas zijn. Dat past bij de invulling van innovatief werkgeverschap. Maar ja, soms moet iemand de knoop doorhakken en zeggen: 'Die kant gaan we uit.'"

De platte organisatiestructuur van het adviesbureau vertaalt zich in het soort huisvesting aan het Catharinaplein: een normale woning die bijna nergens aan een kantoor doet denken. Niemand heeft een vaste werkplek. De huiskamer op de eerste verdieping, met vers fruit op de houten tafel, fungeert als centrale ruimte. Hier lunchen de collega's ('niet werknemers') en hier zijn vergaderingen. Aan een muur hangt een grote foto als herinnering aan de deelname aan de alternatieve Elfstedentocht op de Weissensee door honderdvijftig mensen die namens Skate4air meededen. Bezemer legt uit: "Wij zijn hoofdsponsor van Skate4Air. Wij zetten ons in voor de strijd tegen cystic fibrosis, oftewel taaislijmziekte. We doen nog meer voor het goede doel. Dat past bij ons."

DON Bureau is in 2006 opgericht. Pas drie jaar geleden kreeg de sociale innovatie vorm, vertelt Bezemer. "We waren inmiddels uitgegroeid tot een clubje van twintig. Eigenlijk ging het té goed met ons. Toen ging het bij mij borrelen. Op vakantie las ik een boek dat mij de ogen opende: Semco-Stijl van de Braziliaan Ricardo Semler. Dat gaat over innovatief businessmanagent. Normaal gesproken heeft een bedrijf een piramidevorm. De hoogste baas draagt de meeste verantwoordelijkheid, de laagste werknemers de minste. Semler draait de piramide honderdtachtig graden om. Dan krijg je een revolutionair andere manier van werken: de verantwoordelijkheid ligt bij de werknemer. Toen ik weer thuis was, zei ik tegen de collega's: 'Wat vinden jullie ervan als we ons bedrijf zo gaan veranderen dat we alles samen gaan doen? Dat we weer zin krijgen om leuke dingen, nieuwe dingen te doen? Lees dit boek maar eens.' In korte tijd hadden ze het boek allemaal gelezen en waren ze even enthousiast als ik."

Kindje
Het sociale innovatieproject heeft hen in de afgelopen drie jaar veel gebracht, vindt Bezemer. "We zijn een soort kennisportaal, 'asset management', voor provincies gaan ontwikkelen. Dat is ons kindje geworden. Dat hebben we aan de provincies Noord-Holland, Gelderland, Zuid-Holland en Utrecht voorgelegd. Binnen drie maanden waren ze om! Kennelijk was er behoefte aan. Het is zo'n succes geworden! Ik durf bijna te zeggen dat het de nationale norm is geworden. Het is al de standaardnorm voor de waterschappen. We gaan nu met andere provincies en gemeenten aan de slag."

Het project heeft DON zo'n boost gegeven dat het de afgelopen twee jaar ongeveer dertig procent zijn gegroeid, zegt hij. Bij DON werken hoogopgeleide techneuten met wat Bezemer rondere karakters noemt. Zijn uitleg: "Techneuten staan erom bekend dat ze hoekige karakters hebben: ze werken enkel met hun verstand. Wij kiezen voor techneuten met zoveel mogelijk ronde karakters: mensen die zowel met verstand als met gevoel werken. Dat is beter. Want waarom gaan projecten vaak fout? Omdat je moet samenwerken met een ander, terwijl je die niet kent. Dat levert botsingen op. Die kun je vermijden door in de spiegel van de ander te kijken, zodat je hem begrijpt. Daar is gevoel voor nodig.

Dat dat soft klinkt, vindt hij niet erg. "Wij investeren juist in de softe kant. In plaats van jaarlijkse functioneringsgesprekken voeren we zogenaamde twinning-gesprekken. Die zoomen veel meer in op de menskant: hoe gaat het met jou als mens? Wat kunnen we eraan doen om jou beter te laten functioneren? We hebben op drie niveaus coaches tot onze beschikking die ons waar nodig psychologisch begeleiden." Bezemer gelooft daar heilig in. "Iedereen heeft een rugzakje; ik ook. Als je dat tugzakje kunt weghalen, functioneer je veel beter. Je staat op met het gevoel: ik ga eens lekker werken. Dat is ontzettend soft! Wij investeren daarin en we zien heel goede resultaten."

Donald Bezemer heeft er zin in om zijn boodschap, kennis van en ervaring met innovatief werkgeverschap uit te dragen. "Ik vind het leuk om mensen te helpen, om bedrijven te coachen. Het is de tijd ervoor. De ontwikkelingen in de wereld gaan zo snel. Ik ben ervan overtuigd dat we op de drempel van de Tweede Industriële Revolutie staan, door processen als digitalisering, sensorisering en robotisering. Bedrijven móeten anders gaan werken. Ik wil daar een rol in spelen."

'We hebben op drie niveaus coaches tot onze beschikking die ons psychologisch begeleiden'

Donald Bezemer, oprichter, mede-eigenaar

Bekijk de interviews met Brabants Besten

Publicatie delen

LinkedIn E-mail